Webwinkel beginnen, wat nu?

Webwinkel beginnen

Je hebt een product dat je online wilt aanbieden, maar weet niet waar je moet beginnen met een webwinkel? Geen paniek, hier zijn 7 stappen om je te helpen een webwinkel te beginnen!

Kies een product en onderzoek je doelgroep

Een product kiezen is een belangrijke keuze wanneer je een webwinkel begint. Het product en de doelgroep moeten iets zijn waar je gepassioneerd over bent en kennis over hebt. Het is namelijk iets dat je dagelijks aanbiedt aan je klanten.

Om niet voor verrassingen te staan is het goed onderzoek te doen naar de markt van de producten die je aanbiedt. Op die manier kun je je onderscheiden van je concurrenten, door lagere prijzen aan te bieden, een persoonlijkere benadering of meer kennis van het product.

Selecteer een webwinkel platform, een domeinnaam en payment provider

Waar je ook voor kiest, neem geen web developer die vanaf nul een webwinkel bouwt. Er is bijzonder veel keuze als het gaat om webwinkel platformen. Een paar van de grootste zijn Shopify, Wix of Bigcommerce. Voor het meeste gebruik kan je bij deze platformen niet mis grijpen.

Daarnaast zijn er ook nog open source webwinkel platformen zoals PrestaShop en WooCommerce. Omdat deze open source zijn, bieden ze heel veel widgets en plugins aan en is het mogelijk om meer functionaliteit toe te voegen door een web developer of als je zelf weet hoe je moet coderen.

Bij de meeste webwinkel platformen is het simpel om een template te kiezen, aanpassingen te maken en wat instellingen bij te werken. Hierdoor is het mogelijk om met hard werken binnen een week je webwinkel online te hebben. Er is geen maanden werk nodig voor een webwinkel. Begin simpelweg en begin je webwinkel zo snel mogelijk!

Voor een klein overzicht van webwinkel platformen, kijk hier!

Maak goede product foto’s en maak gave product beschrijvingen

De productfoto’s en -beschrijvingen zijn het meest belangrijke op de productpagina’s. Op het moment dat een bezoeker op deze pagina komt, zal dit als eerste zijn/haar aandacht trekken.

Het is belangrijk meerdere productafbeeldingen te gebruiken. Hierbij is er een tweedeling in wat voor foto’s je aanbiedt, de eerste zijn foto’s met een witte achtergrond en ook foto’s in context van hoe het product gebruikt wordt. Op die manier geef je de klant de mogelijkheid een gevoel te krijgen bij het product.

Met de productbeschrijving geef je de klant de overige informatie die niet te zien is op de foto’s. Denk aan dimensies, materiaal bijvoorbeeld en allerlei overige informatie zodat de klant een nog beter idee krijgt wat het product is.

Hoe meer details je kunt geven, hoe beter het is voor de klant, maar ook voor jou. Je zult minder klantenvragen krijgen en meer klanten zullen het product direct gaan kopen, omdat ze alle informatie al hebben. Dit geldt ook voor retouren, omdat niets ergers is dan producten terug krijgen, omdat ze niet op de foto lijken.

Wees er dus zeker van dat alle informatie van de producten goed staat, meerdere foto’s en duidelijk en gevulde productbeschrijvingen.

Je social media campagne en e-mail marketing lijst

Het is niet gemakkelijk om online te verkopen en verkeer te krijgen naar je webwinkel, hierdoor is het aan te raden om zo snel mogelijk social media campagnes te starten, het liefst nog voor de webwinkel is begonnen. Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest zijn de beste social media platformen voor webwinkels. Elk van deze platformen hebben hun eigen voor- en nadelen.

Een e-mail marketing lijst is ook een goede manier om publiek op te bouwen. Dit stelt je in staat om altijd direct contact te houden met je klanten. Een advies voor een mailing tool is MailChimp, deze tool geeft je veel inzichten in hoe je berichten naar klanten het doen.

Bied geweldige klantenservice aan

Klantenservice kan een verkoop maken of kraken. Gebruik een standaard e-mailadres zoals “info@webwinkelnaam.com” en zorg er voor dat je alles zo spoedig mogelijk kunt beantwoorden. Hoe sneller dit gaat, hoe fijner klanten dit vinden.

Het is daarnaast belangrijk alle vragen goed te lezen en goed te beantwoorden, zodat de klant het gevoel heet gehoord te worden. Op die manier leer je ook zelf wat de klanten vragen en kun je dit gebruiken als feedback. Naar mate je groeit kun je overwegen de klantenservice uit te breiden met een team.

Plan je verzendbeleid

Als het mogelijk is bied gratis verzenden en retourneren aan. Het kan duur zijn, maar je kunt dit ook zien als marketing uitgaves. Door middel van het aanbieden van gratis verzenden en retourneren, geef je de klant minder de mogelijkheid te twijfelen over de aankoop. Mocht het niet mogelijk zijn om gratis verzenden en retourneren aan te bieden, maak dan een bedrag als €5.95 of gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag. Op die manier kun je de winkelwagen inhoud vergroten.

Zorg er voor dat de informatie over het verzenden duidelijk te zien is op de webwinkel. Zo is het mogelijk de tekst Gratis verzenden/Gratis verzenden vanaf … boven in te verwerken. Onder in de footer is het mogelijk een link te verwerken naar een pagina met meer informatie over verzenden. Niet geheel onbelangrijk bij verzenden, de snelheid. De truc is om er voor te zorgen dat het pakket zo snel mogelijk bij de klant komt. Er is niets magischer dan een iets bestellen online en deze dezelfde of Het kan voorkomen dat een klant iets besteld, dit vergeet en dit pas na een bepaalde tijd krijgt en dit niet meer nodig heeft. Hierdoor krijg je ongewenste retouren.

Hou je succes  bij met Key Performance Indicators

Wanneer je een webwinkel begint, is het belangrijk om je succes te meten, als je wilt dat je onderneming doorgaat. Voordat je begint zul je een lijst moeten maken met key performance indicators (KPIs), zoals hoeveel bezoekers je wilt, hoeveel orders per week en hoeveel terugkerende klanten. Als je inzichtelijk hebt hoeveel statistieken of doelen je wilt halen, kun je met een meer helder doel naar de toekomst werken. De meeste webwinkel platformen bieden standaard tools aan om statistieken te meten zoals hoeveel bezoekers je hebt en hoeveel gevulde winkelwagens er zijn. Mijn advies is om Google Analytics te gaan gebruiken, hiermee kun je een stuk gedetailleerder zien wat er op je webwinkel gebeurt.

Hulp nodig bij bovenstaande punten met het beginnen van je webwinkel?

Toch nog hulp nodig bij het beginnen van een webwinkel? Schroom niet om contact op te nemen voor vrijblijvend advies! We helpen u graag verder.

Webwinkel beginnen, wat nu?
Schuiven naar boven